Paljonko ihminen maksaa? (2016)

IOM:n Suomen-toimisto toteutti keväällä 2016 ihmiskaupan vastaisen kampanjan Paljonko ihminen maksaa?, jonka tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta ihmiskaupasta erityisesti nuorten keskuudessa sekä edistää vastuullisuutta laajemman yleisön keskuudessa.

Kampanja oli järjestyksessään IOM:n Suomen-toimiston kolmas ihmiskaupan vastainen kampanja ja sen suunnittelusta vastasivat 12 Ressun lukion oppilasta, Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän, mainostoimisto Valveen ja IOM:n Suomen-toimiston ohjauksessa. Videon toteutuksesta vastasi tuotantoyhtiö Kennel Helsinki. Nuorten osallisuudesta kampanjan suunnittelussa kertova Making of -video on katseltavissa tältä sivulta. Video oli myös nähtävillä Yle Areenassa kampanjan aikana.

Kampanjavideo sai ennakkonäytöksen Tampereen elokuvafestivaaleilla 2016 ja sitä on näytetty myös Kreikassa ja Norjassa ihmiskaupan vastaisissa teemanäytöksissä. Kampanja esittäytyi Maailma kylässä -festivaaleilla 2016.

IOM:n maailmanlaajuisen Facebook-tilin ja IOM:n Suomen-toimiston FB-tilin kautta video oli kampanjan päättymisen mennessä saavuttanut 340 000 katsojaa ja kampanjasivujen kautta 11 000 katsojaa. Kampanjan videoa näytettiin YLE TV1:llä viikossa yhteensä 18 kertaa sekä MTV3:n Huomenta Suomessa.

Kampanjan radiomainosta soitettiin yhteensä viidellä radiokanavalla yli 200 kertaa ympäri Suomea. Verkkobannerit olivat laajalti esillä eri yhteistyökumppaneiden sivuilla. Mukana kampanjasta tiedottamassa oli nuorille suunnattuja lehtiä, ammattiliittoja ja Finnair. Lisäksi kampanjan mainos nähtiin paikallisbussien kyljissä Helsingissä sekä bussien sisällä olevilla digiscreen-näyttöruuduilla Kouvolassa, Lappeenrannassa, Porissa, Seinäjoella, Turussa ja Vaasassa. Kampanjan saavutti kokonaisuudessaan noin 1 220 496 yksittäistä mediakontaktia.

Kampanjan materiaalia on myöhemmin  käytetty hyödyksi IOM:n Suomen-toimiston ja partiolaisten yhteisyössä. Kampanjamateriaalia on työstetty soveltumaan käytettäväksi partiolaisten leireillä ja muissa tilaisuuksissa. Kahden tehtävän tavoitteena on tutusta ihmiskauppaan ilmiönä ja ymmärtää, että ihmiskauppa esiintyy myös Suomessa. Tehtävien avulla opitaan myös miten ihmiskaupan uhrit voivat saada apua, sekä pohditaan mitä itse voi tehdä ehkäistäkseen ihmiskauppaa.

Lisätietoa IOM:n tekemästä ihmiskaupan vastaisesta työstä löydät täältä!

Alta löydät tiivistetyn paketin kampanjan materiaaleista ja yhteistyökumppaneista

Uhrien tunnistaminen ja auttaminen

Ihmiskaupan vastaisen toiminnan ylivoimaisesti suurin haaste Suomessa on uhrien tunnistaminen. Koska ihmiskauppaa tapahtuu piilossa, sen todellista laajuutta on hankala arvioida. Ihmiskaupan lähirikoksia kuten kiskontaa tai työperäistä syrjintää tutkitaan, syytetään ja tuomitaan huomattavasti enemmän. Ihmiskaupan todentaminen oikeudessa on haastavaa, eivätkä uhrit aina uskalla tai halua kertoa kokemastaan. Harva ihmiskauppias istuu telkien takana.

Ennen kaikkea ihmiskaupan uhrit tarvitsevat suojelua, apua ja tukea. Auttamisjärjestelmän lisäksi monet kansalaisjärjestöt avustavat ihmiskaupan uhreja.

Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä

Mitä minä voin tehdä?

Olemme usein epäuskoisia, että ihmiskauppa voisi olla totta myös Suomessa. Tärkeintä onkin, että tiedostamme ongelman ja pidämme silmät auki arkielämässämme. Kuka tahansa voi ottaa yhteyttä viranomaisiin ja päättäjiin, joilla on mahdollisuuksia puuttua ihmiskauppaan. Mikäli havaitset jotain epäilyttävää, älä yritä itse selvittää asiaa, vaan ota yhteys auttamisjärjestelmään tai poliisiin.

Lisäksi voimme vaikuttaa kuluttamalla eettisesti ja kiinnittämällä huomiota miten ja missä ostamamme tuotteet ovat valmistettu. Olemme halpojen hyödykkeiden ja palveluiden houkuteltavissa ‒ liian halpa hinta voi kuitenkin olla epäilyttävä merkki.